mandag 16. november 2015

OPPSKRIFT PÅ OREO-POPS

Jeg tenkte det var på tide å legge ut en fremgangsmåte på Oreo-pops! Disse lagde jeg til 7-årsdagen til storesøster i huset, og de ble en stor suksess hos gjestene. Følger du meg på Instagram (@kikkisplanet) så har du allerede fått med deg disse bildene, men her skriver jeg litt mer om hvordan jeg gjør det. :) 

Det første du trenger er jo så klart kjeks. Jeg har valgt glutenfrie Oreo-kjeks ettersom bursdagsbarnet har cøliaki. Veldig greit når alle kan spise det samme, både gjester og hovedperson. Jeg har i tillegg kjøpt ispinner for å feste kjeksene på. Personlig syns jeg disse er lettere å bruke, og er bedre å holde i fremfor de tynne, hvite pinnene som du kan få kjøpt til f.eks. kjærlighet på pinne. 



1. Del alle kjeksene i to, helst slik at du får alt fyllet på den ene delen. Hvis fyllet er veldig hardt tar jeg alle en bitteliten runde i microen (10-15 sekunder) for at det skal være lettere å feste de med smeltet sjokolade i neste trinn. Smelt litt sjokolade for å feste pinnene. Jeg syns det enkleste er å smelte i microbølgeovnen. 

2. Dypp tuppen på en ispinne i smeltet sjokolade. Legg pinnen på delen med fyll, og klem den andre, tørre delen av kjeksen på med én gang, før sjokoladen stivner.  Pass på å klemme midt på kjeksen og ikke i kantene, da den kan knekke hvis du klemmer litt skjevt. Her er det en fordel med mykt fyll som jeg skrev tidligere. Legg alle utover på et flatt underlag for å stivne. 





3. Når alle pinnene er festet legger jeg de inn i kjøleskapet før jeg dypper de i sjokolade. Da er de litt kalde når de dyppes, og sjokoladen stivner fortere. 


4. Smelt sjokoladen som Oreo-popsene skal dyppes i, helst i en litt smal beholder. Jeg brukte et vanlig kjøkkenglass. Dette er en fordel fordi det er enkelt å dekke hele kjeksen med sjokolade i ett "dypp". Denne gangen har jeg brukt rosa "candy melts" men du kan bruke den sjokoladen du vil. Vanlig melkesjokolade, mørk eller hvit sjokolade går fint. 

5. Så er det bare å dyppe i vei! Hold godt i pinnen og dypp rett ned midten av glasset. Vipp pinnen forsiktig frem og tilbake og til hver side for å dekke hele med sjokolade. Før de er tørket kan du strø på ønsket pynt. For å tørke kan du enten legge de ned på bakepapir, eller som jeg bruker å gjøre, stikke pinnen ned i litt isopor slik at de får stå og tørke. 

Vipps: Fiks ferdige pops! Kjempepopulært hos både små og store! Fordelen med disse - i tillegg til at de er enkle å lage - er at du kan gjøre de klart et par dager før selskapet, og oppbevare de i kjøleskapet. Håper fremgangsmåten var greit forklart, og bare spør hvis du lurer på noe! :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki